Sunnm?ringer i k? for Strandaskinke p? toppen

Det er 40 ?r siden Stranda Spekemat AS ble etablert. Jubileet ble l?rdag 31.08 markert p? toppen av Roaldsheisen p? Strandafjellet. Gratis skinke og tilbeh?r fra ?verdens lengste Strandaskinke-bord?, samt gratis gondol for alle som ?nsket ? delta lokket Sunnm?ringene mann av huse.
Sunnm?ringene viste i dag hvor h?yt de verdsetter den lokale spekeskinken, men det er ikke bare Sunnm?ringene som setter pris p? Strandaskinke; Strandaskinke er den suverent mest spiste spekeskinken i Norge. Etter 40 ?r med spesialisering og h?y kvalitet som ledestjerne, markeres jubileet som klar markedsleder.
Arrangementet strakk seg over 4 timer og oppm?tet var formidabelt. Marketingdirekt?r Oskar Gj?rde kan fortelle at det ble talt opp over 1.300 personer i gondolene, men at mange benyttet ogs? muligheten til ? g? til toppen. ?Vi antar at det var godt over 1.500 personer som deltok p? jubileumsarrangementet p? Strandafjellet. Noe kald vind, og til tider litt regn, satte ikke en stopper for spreke Sunnm?ringer. “Vi synes det er ekstra hyggelig at s? mange ville dele dagen med oss?, smiler en forn?yd Oskar Gj?rde.
Selskapet ble etablert i 1973 av 14 aksjon?rer med lik eierandel. De fleste av gründerne arbeidet i Ringstads P?lsefabrikk, og da denne ble kj?pt av Nora-Sunrose, s? de mulighet for ? etablere egen bedrift.
Bedriften har g?tt fra ? produsere et bredt spekter av spekevarer til p? 1990 tallet ? spesialisere seg p? benfrie spekeskinker, benfritt fenal?r og m?rp?lse. I 1995 kom Grilstad Fabrikker i Trondheim med p? eiersiden, og i dag inng?r merket Stranda i Grilstad-konsernet.
P? Stranda bruker de den tid som trengs for ? lage god spekemat. Historisk har gode klimaforhold med mild og fuktig luft fra fjorden og vinder fra Sunnm?rsalpene skapt de beste modningsforhold og lagt grunnlag for ?relange tradisjoner. I dag produseres spekematen i moderne klimaanlegg med full kontroll p? r?varer og modning.
Skinkene fra mer enn 140.000 gris blir brukt til produksjon av spekeskinker, og det blir omsatt spekevarer under merket Stranda for nesten 400 millioner kroner i norske butikker. For skivet spekeskinke har markedsandelen passert 45 % og det selges opp mot 4 millioner pakker med
bestselgeren Strandaskinke.
Forbruket av spekeskinker er lavt i Norge n?r vi sammenligner oss med noen sydeuropeiske land som bruker nesten 10 ganger s? mye. De har tradisjon for ? bruke spekeskinke ved langt flere anledninger. Langtidsmodnet Strandaskinke som modnes i over 12 m?neder har sl?tt godt an. For ? ?ke forbruket, jobbes det ogs? med nye varianter med lavere saltinnhold.
N?r 40 ?r passeres, er veksttakten h?y og kapasiteten godt utnyttet ved produksjonsanlegget som har v?rt utbygget flere ganger siden etableringen. Det planlegges investeringer i ny kapasitet fremover ? for ? ha plass til ? gi produktene den modningstid som god spekemat krever, og for at de 100 ansatte skal kunne tilby nye og spennende produkter i markedet.

Foto: Rita Svork?s

Authors

Related posts

Top