Matlaging

Rekordsalg av gavekort

Rekordsalg av gavekort
23-12-2013 10:00 Reitangruppen Gavekort kj?pt hos Narvesen og 7-Eleven vil ligge under rekordmange juletr?r i morgen. F?rjulsukene st?r for en fjerdedel av kjedenes ?rlige omsetning, som vil n? n?rmere 200 millioner kroner i ?r.

Gavekort kj?pt hos Narvesen og 7-Eleven vil ligge under rekordmange juletr?r i morgen. F?rjulsukene st?r for en fjerdedel av kjedenes ?rlige omsetning, som vil n? n?rmere 200 millioner kroner i ?r.

– Gavekort er en kjempepopul?r gave. Kundene sier det er fordi de ikke ?nsker ? gi penger, men samtidig ha en fleksibilitet. Spendon er det mest popul?re, fordi det kan brukes hvor som helst. Vi har hatt en eventyrlig vekst i salget av gavekort, og avslutter ?ret med en samlet ?kning for v?re kjeder p? 20 prosent, sier administrerende direkt?r i Reitan Convenience Norge, Mariette Kristenson.

Nordlendingene kj?per mest
Narvesen og 7-Eleven har st?rst utvalg og selger flest gavekort gjennom butikk i Norge. Reitan Convenience omsetter gavekort for n?rmere 200 millioner kroner i 2013.
– St?rst omsetning har vi i nord, fra Trondheim og oppover med Troms og Finmark p? topp. Ellers er v?re butikker i Oslo ogs? godt representert i toppen. Vi har flere butikker som har vekst i ?r p? n?rmere 30 prosent, sier Kristenson.

Mer praktisk enn penger

Salgstall fra Reitan Convenience tyder p? at stadig flere ?nsker seg elektroniske gavekort, som gir langt st?rre bruksmuligheter enn kontanter. Uregistrerte betalingskort, kort som ikke er tilknyttet noen person eller bankkonto, har blitt kritisert for ? kunne brukes av kriminelle milj?er til ? hvitvaske penger.

– For oss utgj?r gavekort fra SpendOn hele 90 prosent av salget. Dette er et Visa-kort som kan brukes p? 25 millioner utsalgssteder verden over, i tillegg til handel p? internett. For sv?rt mange vil et slikt gavekort v?re mer praktisk enn penger, og det er en gave som er b?de lett ? gi og perfekt ? f?. Grensen per kort er senket til 2.000 kroner kortet siste ?ret, og kj?pmennene v?re forteller at kundene ikke kj?per mange kort av gangen. Kundene sier derimot at kortet er et kjempegodt gavealternativ. Vi tror derfor de aller fleste kortene kj?pes for ? gis bort, sier markedssjef i Narvesen, Stian Breivik.

A to już wiesz?  Sterke halv?rstall for Reitangruppen

I tillegg til SpendOn og SpendOn Refill f?rer Reitan Convenience sine butikker gavekort fra Billettservice, Clas Ohlson, G-sport, H&M, Habbo, IMVU, Interflora, iTunes, App store, Nelson Group, Nintendo, Runescape, Nordli Libris, Norsk Kino, Oslo Kino, Platekompaniet og Spotify.

Reitangruppen best?r av fire forretningsomr?der: REMA 1000, Reitan Convenience, Reitan Eiendom og Uno-X Gruppen. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld, en eierandel p? 15,6 prosent i Axfood og 3,5 prosent i Sparebank1 Midt-Norge. Reitangruppens hovedkontor er p? Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X er basert i Oslo/K?benhavn.
Reitangruppens visjon er ? bli kjent som Skandinavias mest verdidrevne selskap. Reitangruppen omsatte i 2012 (inkl. franchiseomsetning) for 72 milliarder kroner, sysselsetter 34.000 mennesker i Skandinavia og Baltikum, og er med dette blant Norges ti st?rste selskap.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy