P? toppen etter 40 ?r med spekemat

Stranda Spekemat AS ble etablert i 1973. Etter 40 ?r med spesialisering og h?y kvalitet som ledestjerne, kan bedriften markere jubileum som klar markedsleder. Strandaskinke har hatt en eventyrlig salgsutvikling og er den suverent mest spiste spekeskinken i Norge.
Jubileet markeres med ? invitere alle som ?nsker det, til ? forsyne seg av ?verdens lengste Strandaskinke-bord? ? p? toppen av Roaldsheisen p? Strandafjellet.
Selskapet ble etablert i 1973 av 14 aksjon?rer med lik eierandel. De fleste av gründerne arbeidet i Ringstads P?lsefabrikk, og da denne ble kj?pt av Nora-Sunrose, s? de mulighet for ? etablere egen bedrift.
Bedriften har g?tt fra ? produsere et bredt spekter av spekevarer til p? 1990 tallet ? spesialisere seg p? benfrie spekeskinker, benfritt fenal?r og m?rp?lse.
I 1995 kom Grilstad Fabrikker i Trondheim med p? eiersiden, og i dag inng?r merket Stranda i Grilstad-konsernet.
P? Stranda bruker de den tid som trengs for ? lage god spekemat. Historisk har gode klimaforhold med mild og fuktig luft fra fjorden og vinder fra Sunnm?rsalpene skapt de beste modningsforhold og lagt grunnlag for ?relange tradisjoner. I dag produseres spekematen i moderne klimaanlegg med full kontroll p? r?varer og modning.
Skinkene fra mer enn 140.000 gris blir brukt til produksjon av spekeskinker, og det blir omsatt spekevarer under merket Stranda for nesten 400 millioner kroner i norske butikker. For skivet spekeskinke har markedsandelen passert 45 % og det selges opp mot 4 millioner pakker med bestselgeren Strandaskinke.
For ? markere jubileet dekkes ?verdens lengste Strandaskinke-bord? midt i den vakre naturen p? Strandafjellet. Stranda spanderer gratis gondoltur til toppen av Roalden, og et skikkelig skinkem?ltid. Det blir servert b?de tradisjonelt, og nytt og spennende tilbeh?r.
Forbruket av spekeskinker er lavt i Norge n?r vi sammenligner oss med noen sydeuropeiske land som bruker nesten 10 ganger s? mye. De har tradisjon for ? bruke spekeskinke ved langt flere anledninger.
Langtidsmodnet Strandaskinke som modnes i over 12 m?neder har sl?tt godt an. For ? ?ke forbruket, jobbes det ogs? med nye varianter med lavere saltinnhold.
N?r 40 ?r passeres, er veksttakten h?y og kapasiteten godt utnyttet ved produksjonsanlegget som har v?rt utbygget flere ganger siden etableringen. Det planlegges investeringer i ny kapasitet fremover ? for ? ha plass til ? gi produktene den modningstid som god spekemat krever, og for at de 100 ansatte skal kunne tilby nye og spennende produkter i markedet.

Kontaktinformasjon:
Oskar Gj?rde
Marketingdirekt?r Grilstad AS
Tlf.: 958 35 671
Mail: [email protected]

Authors

Related posts

Top