Ny avtale mellom Nortura og Orkla Foods Norge

Nortura og Orkla Foods Norge signerte mandag 30. september en ny stor leveringsavtale. Avtalen gjelder fram til 2017 og videref?rer Orklas engasjement og st?tte til norsk landbruk.
Den nye avtalen har en totalverdi p? minst 400 millioner kroner, og betyr at Orkla Foods Norge forplikter seg til ? kj?pe inn kj?ttprodukter av storfe, svin, sau, kylling og kalkun fra Nortura. I tillegg kommer en betydelig andel eggprodukter. Orkla Foods Norge videreutvikler derfor et betydelig kundeforhold til norske b?nder.
Avtalen inng?s i forbindelse med at fusjonen mellom Rieber & S?n og Stabburet offisielt trer i kraft den 1. oktober. Orkla Foods Norge f?r med dette en betydelig posisjon i det norske matmarkedet med ledende merkevarer som Stabburet, Toro, Vossaf?r, Denja, Stabburet Leverpostei, Grandiosa og Idun.
Hvert ?r kj?per Orkla Foods Norge norske landbruksprodukter for ca 850 millioner kroner, hvorav kj?tt utgj?r 450 millioner. Meieriprodukter utgj?r den nest st?rste r?varegruppen med et totalt innkj?psbel?p p? 275 millioner kroner.
– Vi er, og ?nsker fortsatt ? v?re, en viktig kunde av norske b?nder fordi vi vet at norske forbrukere ?nsker norske r?varer p? grunn av den h?ye kvaliteten. Vi er derfor glade for ? kunne videref?re det gode samarbeidet med Nortura som representerer norsk mat p? en forbilledlig m?te, sier adm. dir. i Orkla Foods Norge, Bente Brevik.
– Nortura har i flere ?r v?rt en foretrukket leverand?r til Orkla, spesielt p? grunn av den gode kvaliteten. N?r vi n? videref?rer avtalen er det med visshet om at selskapet evner ? levere kvalitetsprodukter etter de kravene som vi m? ha, sier Brevik.
Med avtalen fortsetter Nortura som hovedleverand?r av kj?tt til Orkla Foods Norge, samtidig som Orkla Foods Norge har som m?lsetting ? ?ke r?varekj?pet fra Nortura.
– Avtalen forutsetter selvsagt at Nortura kan tilby forutsigbare og konkurransedyktige betingelser totalt sett, sier Brevik.
– Orkla Foods Norge er en stor og betydningsfull r?varekunde for Nortura og dette er en viktig kontrakt for oss. Det sikrer god avsetning for r?varene til v?re eiere. Avtalen med Orkla Foods Norge inneb?rer hele v?rt r?varespekter fra storfe til kylling, svinekj?tt og egg, sier konsernsjef i Nortura, Arne Kristian Kolberg.
– Vi synes det er gledelig at en stor r?vareakt?r som Orkla Foods har et s? sterkt fokus p? norsk landbruk og norsk kvalitetsmat, og vi ser frem til videre og utvidet samarbeid, sier Kolberg.
For mer informasjon
Bj?rn Brennskag, kommunikasjonssjef Orkla Foods Norge, 906 06 383 / [email protected]
Elin Ytterdahl Tohje, informasjonssjef Nortura, 971 91 058 / [email protected]
Fakta om selskapene:
Nortura
Nortura er en av landets ledende matvarebedrifter og det st?rste merkevarehuset innen kj?tt- og eggprodukter. Konsernet er privat eiet av norske b?nder som ogs? er leverand?rer og r?vareprodusenter. Vi produserer mat i over 30 kommuner, og henter kj?tt- og egg fra b?nder i alle fylker og kommuner over hele Norge. V?re merkevarer er Gilde, Prior, Eldhus, Thulefjord og Terina. I tillegg har Nortura en betydelig produksjon av s?kalt EMV-produkter til dagligvarehandelen. Med 5.500 ?rsverk og datterselskaper i inn- og utlandet, omsatte Nortura i 2012 for 19,2 milliarder kroner og hadde et resultat f?r skatt p? 339 mnok.
Orkla Foods Norge
Orkla Foods Norge er den ledende merkevareleverand?ren av matvarer p? det norske markedet. Selskapet ble opprettet 1. oktober 2013 etter fusjonen mellom Rieber & S?n Norge og Stabburet. Selskapet leverer attraktive merkevarer som Stabburet, Toro, Denja, Idun, Nora, Vossaf?r, Vestlandslefsa, FUN, G?Y og Grandiosa, BigOne og Nugatti. Orkla Foods Norge vil ha en ?rlig omsetning p? rundt 5 milliarder kroner. Selskapet er en del av Orkla som de siste ?rene har tatt betydelig steg til ? bli et rendyrket nordisk merkevareselskap. Merkevarevirksomheten i Orkla hadde i 2012 ca. 30 milliarder kroner i omsetning og 16 000 ansatte.

Orkla Foods Norge
Orkla Foods Norge er den ledende merkevareleverand?ren av matvarer p? det norske markedet. Selskapet ble opprettet 1. oktober 2013 etter fusjonen mellom Rieber & S?n Norge og Stabburet. Selskapet leverer attraktive merkevarer som Stabburet, Toro, Denja, Idun, Nora, Vossaf?r, Vestlandslefsa, FUN, G?Y og Grandiosa, BigOne og Nugatti. Orkla Foods Norge vil ha en ?rlig omsetning p? rundt 5 milliarder kroner. Selskapet er en del av Orkla som de siste ?rene har tatt betydelig steg til ? bli et rendyrket nordisk merkevareselskap. Merkevarevirksomheten i Orkla hadde i 2012 ca. 30 milliarder kroner i omsetning og 16 000 ansatte.

Authors

Related posts

Top