Matlaging

NorgesGruppen-butikker til topps i NM

Meny p? R?a i Oslo gikk til topps i bredsortimentsklassen og Ultra Colosseum ble vinner i hypermarkedsklassen i NM i frukt og gr?nt.

For syvende ?r p? rad har vinnerne i konkurransen NM i frukt og gr?nt blitt k?ret. I dag torsdag 13. februar var landbruks- og matminister Sylvi Listhaug med p? ? annonsere vinnerne. Opplysningskontoret for frukt og gr?nt forteller at konkurransen er med p? ? fremheve og hedre de frukt- og gr?ntansvarlige som gj?r en god jobb hver dag for ? friste forbrukerne til ? handle mer frukt og gr?nt.

Eurospar Blomsterdalen kapret andreplassen i bredsortimentsklassen, mens Joker Gibostad ble nr. 2 i n?rbutikk-kategorien.

M?l om fire prosent ?rlig volum?kning
Butikkene i NorgesGruppen har solgt 20 prosent mer friske b?r og 5 prosent mer gr?nnsaker i 2013 enn ?ret f?r. Frukt og gr?nt er den kategorien i NorgesGruppen som fikk den st?rste veksten i 2013, og p? 2 ?r har salg i volum ?kt med 10 prosent.
– Vi har m?l om fire prosent volum?kning i frukt og gr?nt-salget hvert ?r, sier ern?ringsfysiolog Aina Marie Lien i NorgesGruppen. Vi kan n? for alvor begynne ? se at forbrukere spiser mer frukt og gr?nt. ?kningen siste to ?r i salg i volum tyder p? at dette er en forbrukertrend som kan vare, og at det er gr?nnsaker og b?r som st?r for ?kningen, sier Lien videre.
3 700 butikker med i konkurransen
Alle butikker som er med i Nielsens utvalg, 3 700 butikker, er med i konkurransen. Det blir hvert ?r valgt ut finalister i de fire kategoriene bredsortiment, hypermarked, lavpris og n?rbutikk ut fra h?yest salgsandel for frukt og gr?nt i forhold til butikkens totalomsetning. Se mer informasjon p? frukt.no.
http://www.norgesgruppen.no/VI GIR DEG EN BEDRE HVERDAG

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy