Nordisk tang vant b?rekraftspris

(27.06.2014, Stockholm) Over hundre finalister fra Norge og Sverige har denne v?ren konkurrert om prisen Local EAT Award. Under g?rsdagens finale i Stockholm var det tang fra den norske gründerbedriften ?Fremtidens Mat? som gikk av med seieren og finalepremien p? 100 000 kroner.
I l?pet av v?ren har Local EAT Award jaktet Skandinavias beste l?sninger for sunnere og mer b?rekraftig mat. Vinneren blant de ti finalekandidatene ble utropt under konferansen EAT Stockholm Food Forum i Stockholm mandag 26.mai.
-? vinne Local EAT Award er helt fantastisk, og vi h?per selvsagt at seieren vil bidra til ?kt interesse for tangens mange positive egenskaper. Tang er en b?rekraftig ressurs og en usedvanlig n?ringsrik matvare, som er enkel ? dyrke og kan h?stes uten belastning for milj?et. Derfor mener vi at tang kan bli et viktig bidrag til en mer b?rekraftig matindustri, sier Zoe Christiansen, gründer i Fremtidens Mat.
Fremtidens mat
Gründer Zoe driver de to selskapene ?Fremtidens Mat? og ?The Northern Company? i samarbeid med hennes mann Sven Erga. Fremtidens Mat utvikler og selger produkter laget av nordisk tang fra Nord-Atlanterhavet. Selskapet forhandler viltvoksende tang, innh?stet for h?nd, fra sertifiserte rene vann. Tangen blir deretter t?rket, pakket og transportert med minimal belastning for milj?et. Tang anses av mange som en innovativ og fremtidsrettet r?vare, og er en kilde til naturlige mineraler, vitaminer og sunne fettstoffer. Det nyopprettede selskapet ?The Northern Company? fokuserer utelukkende p? norsk tang dyrket p? line, og er del av et nordisk nettverk av dyrkere og spesialister knyttet opp mot marinbiologi, gastronomi, kortreist mat og ?kologi.
-Markedet for ?kologisk, b?rekraftig og kortreist mat har utviklet seg enormt de siste ?rene. Stadig flere ?nsker mat som er bra for b?de helse, samvittighet og kloden, og s?ker seg derfor bort fra den tradisjonelle industrimaten. Det er vi glade for ? se. Tang tilfredsstiller alle kravene vi stiller til slik mat. Den er ren og stappfull av n?ringsstoffer, som er mangelvare i et vanlig kosthold. I tillegg finnes det massevis, fordi den kan dyrkes og h?stes langs mesteparten av Norges enorme kystlinje. Dyrking av tang medf?rer heller ingen milj?messige utfordringer, tvert i mot, den bidrar bare til et sunt og b?rekraftig livsmilj? for andre arter, sier Zoe Christiansen, gründer i Fremtidens Mat.
Vil satse internasjonalt
Fremtidens Mat har som m?l ? gj?re tang til hverdagskost og en tilgjengelig r?vare for alle m?lgrupper. Gründer Zoe Christiansen har ogs? stor tro p? en ?kende interesse for norske produkter laget med tang. Gjennom selskapet The Northern Company er m?let ? selge norsk tang til det nordiske og internasjonale markedet.
-Vi mener at markedspotensialet er stort. Dagens forbrukere ?nsker kortreist og b?rekraftig mat, men ogs? nye og spennende smaker. Da er tangen er en opplagt kandidat. Ikke bare er den eksepsjonelt sunn, men tang er ogs? kjent for sine gourmetkvaliteter fordi den fremkaller den ettertraktede femte smak; Umami. Det betyr at den fremhever smakskvaliteten ved de andre r?varene som brukes i matlagningen, sier Zoe Christiansen, gründer i Fremtidens Mat.
Lokale l?sninger
Hensikten med Local EAT Award har v?rt ? fremme lokale bedrifter og ildsjeler som arbeider med sunne, b?rekraftige og l?nnsomme prosjekter, tjenester eller initiativ. Prisen er en del av initiativet EAT Stockholm Food Forum, og er arrangert i samarbeid med NHO, den svenske bransje-organisasjonen Livsmedelsföretagen og Nordic Choice Hotels. I b?de Norge og Sverige er det k?ret fem finalekandidater. Regionsfinalene i Norge er avholdt i Stavanger, Kristiansand, Trondheim, Troms? og Oslo.
– L?sningene p? store globale problemer begynner ofte med initiativ p? det lokale plan. For Nordic Choice er det derfor spesielt hyggelig ? gi prisen til en lokal akt?r som utnytter et nordisk produkt p? en innovativ m?te. Tang oppfyller kravene til sunnhet, ressursutnyttelse, har minimal milj?belastning og er derfor et godt eksempel p? nytenkningen som m? til for ? komme ett steg n?rmere en b?rekraftig matindustri, sier Torgeir Silseth, administrerende direkt?r i Nordic Choice Hotels.

Liste over de norske finalistene:
Regionsvinner i Kristiansand: Trine p? G?rden
Regionsvinner i Stavanger: Lauvsnes Gartneri
Regionsvinner i Trondheim: Bieffekten
Regionsvinner i Troms?: Kjerring?y G?rd
Regionsvinner i Oslo: Fremtidens mat
FAKTA OM EAT STOCKHOLM FOOD FORUM
Hva er EAT?
EAT samler internasjonale ledere innen politikk, n?ringsliv og akademia for ? diskutere veier til en sunn og b?rekraftig matindustri.
M?let med EAT er ? enes om l?sninger som baserer seg p? forskning, f?r st?tte av politikere og som er kommersielt levedyktige og gjennomf?rbare for n?ringslivet.
Den f?rste EAT-konferansen arrangeres 26.-27.mai 2014 p? Clarion Hotel Sign i Stockholm.
Professor Johan Rockström, direkt?r for Stockholm Resilience Centre, leder EAT Advisory Board, et r?d som best?r av noen av verdens fremste eksperter innen sine respektive fagomr?der. R?det skal kvalitetssikre EATs faglige innhold.
I r?det sitter blant andre Dr. Julio Frenk, rektor ved Harvard University School of Public Health og Richard Horton, sjefsredakt?r for The Lancet, verdens ledende medisinske tidsskrift. Blant de norske representantene finner vi blant andre Jonas Gahr St?re og Hege Gjessing, president i Den norske legeforening.
EAT er initiert av Stordalen Foundation (http://www.stordalenfoundation.no/) og arrangeres i samarbeid med Stockholm Resilience Centre (www.stockholmresilience.su.se).
Les mer p? www.eatforum.org

Nordic Choice Hotels er en av Nordens st?rste hotellkonsern med 171 hoteller og 12 000 medarbeidere i Skandinavia og Baltikum. Selskapet markedsf?rer kjedene Comfort, Quality Hotels, Quality Resort, Clarion Collection og Clarion, samt 10 unike hotellperler innen Nordic Hotels & Resorts. Alle hoteller er milj?sertifisert etter ISO 14001.

Authors

Related posts

Top