Nestlés ?rsresultat: Nordmenn har flyttet kaféen inn i stuen

Nestlé, verdens st?rste n?ringsmiddelvirksomhet har i 2013 omsatt for 627 milliarder kroner, og hadde en organisk vekst p? 4,6 %. Trade operating profit steg med 20 basispoeng til 15,2 prosent. Nestlés konsernsjef, Paul Bulcke, sier f?lgende om 2013:
?Det var en svak vekst p? verdensmarkedene i 2013 ? den var minimal i utviklede land, og under tidligere niv? i verdens vekstmarkeder. V?rt svar p? dette var ? ?ke satsingen p? merkevarebygging, akselerere innovasjon og sikre at prisene v?re var tilpasset markedssituasjonen. Dette skapte volumvekst og ga sammen med effektiviseringer og strukturelle tilpasninger en forbedret margin og et sterkt cash flow. V?r langsiktige strategiske retning er ? v?re den ledende virksomhet innen ern?ring, helse og velv?re, sier han?.
I Norge har Nestlé gjort det bra, blant annet p? grunn av nok et godt kaffe?r, med varemerker som bl.a. NESCAFÉ, NESCAFÉ DOLCE GUSTO og NESPRESSO. S?rlig kaffekapselomr?det fortsetter ? vinne frem i Norge:
?Med vekstrate p? 55 % siste ?r har kaffekapselmarkedet for alvor f?tt fotfeste i norske hjem. F?r spurte man gjestene om de ville ha kaffe ? n? sp?r vi hvilken type kaffe de vil ha. Siden 2012 har over 400 000 norske husstander kj?pt kapselkaffe med seg hjem, og NESCAFÉ DOLCE GUSTO er markedsleder. Nordmenn har n? for alvor flyttet kaféen hjem i stuen, sier Nestlé Norges sjef, Fabrice Favero og viser til de nye maskinenes mulighet til ? lage alt fra varm Latte til kald NESTEA.
?En god indikator for om en kategori har f?tt godt fotfeste er ? se p? lavprisbutikkene. Hvis de har produktet fast i hyllen, er det noe kundene ettersp?r. I dag er kaffekapsler en del av alle lavprisbutikkers faste sortiment, og det har v?rt en markant vekst i 2013. Trenden er at det skal v?re lettere ? lage en kopp god kaffe, og derfor har NESCAFÉ instant kaffe ogs? merket en stigning,? sier Favero.
En annen positiv trend for Nestlé er at folk vil lage middag med ferske r?varer, og velger smakfulle og ern?ringsriktige krydderl?sninger til middagen. ?Vi ser vekst for Maggi buljonger og Maggi Juicy krydderblandingene med stekepose som vi har til fisk og kylling?, fortsetter Favero.
?Frokost er dagens viktigste m?ltid, og Nestlés frokostblandinger som Fitness, Cheerios og Nesquik selger bra. Lavkarbotrenden har snudd, og folk spiser frokostblandinger igjen. N?r det gjelder Nestlé barnemat er det spesielt fruktposene, Min frukt, som sl?r an. Dette er sunne mellomm?ltidsl?sninger som treffer godt. Innen sjokolade ser vi ogs? fin vekst p? v?re sterke merkevarer som Smarties, Lion og After Eight. Dyrematmarkedet var meget dynamisk ogs? i 2013 med spesiell vekst for Gourmet kattemat samt produkter som dekker spesielle behov, som Friskies Sterilcat, , avslutter Favero.

Nestlé er verdens st?rste produsent av n?ringsmidler og omsetter p? verdensplan for omkring 600 milliarder kr i ?ret. Nestlés mest kjente varemerker i Norge er Nescafé, Nescafé Dolce Gusto, Nespresso, Nesquik, Cheerios, Fitness, Nestlé barnemat, Maggi, After Eight, Smarties, Lion, Purina og Nestlé Health Science. . Selskabet har 340.000 ansatte og arbeider m?lrettet for ? fremme ern?ring, helse og velv?re. Nestlé har mer enn hundre ?rs erfaring med ern?rings- og n?ringsmiddelforskning.

Vedlagte filer
PDF-dokument

Authors

Related posts

Top