Nestlé topper ledende indekser for klima og b?rekraft

Nestlé er den ledende n?ringsmiddelvirksomheten i den nye Dow Jones Sustainability Index med
en score p? 88 % ? dette er dobbel score av gjennomsnittet av andre n?ringsmiddelvirksomheter. Nestlé har og nylig, for andre gang, f?tt maks antall poeng i CDP ‘Climate Disclosure Leadership Index’og i CDP ‘Climate Performance Leadership Index’, som begge er offentliggjort i Global 500 Climate Change Report 2013.
Nestlés sterke plassering i de tre indeksene er en naturlig f?lge av selskapets arbeid med milj?tiltak i sine fabrikker, og arbeidet rundt sosiale forhold.
P? milj?omr?det har Nestlé halvert klimagassutslippene fra sine 500 anlegg verden over pr tonn produkt siden 2002. Virksomheten har ogs? tidligere i ?r forpliktet seg til ? redusere utslippene med ytterligere en tredjedel i forhold til niv?et i 2005.
” Vi prioriterer milj?messig b?rekraft, menneskerettigheter, anstendige arbeidsforhold i forsyningskjeden for arbeidskraft, anti – korrupsjon og redusert negativ innvirkning p? klimaet, i v?rt daglige arbeid – og i b?de v?re kortsiktige og langsiktige m?l. Derfor er vi glad for at dette arbeidet blir anerkjent av de store internasjonale indeksene og forum. Et nordisk eksempel er at Smarties og KitKat sjokolade er produsert av b?rekraftig sjokolade som en del av Nestlés Cocoa Plan”, sier Peter Svensson, administrerende direkt?r i Nestlé Norden.
Han legger til at “Nescafe Coffee Plan – Beyond the Cup” er et annet godt eksempel fra Nestlé: det er et program som fokuserer p? alle sider ved kaffeproduksjon fra kaffeb?ndenes vilk?r til b?rekraftig produksjon som ender hos forbrukerne som en velsmakende kaffe med god samvittighet.
Les mer p? linken under om Nestlés CSV-arbeid (i Nestlé kalles det CSV for Creating Shared Value) fordi Nestlé utover samfunnsansvar, CSR i tillegg ?nsker ? tilf?re verdi til de lokalsamfunnene vi arbeider i:
http://www.nestle.com/csv
Nestlés historie i Norge g?r helt tilbake til 1898 med Viking melk. I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi potetmos og buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier ogs? virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Jede, Kaffeknappen, Hjem-is, Purina og Health Science.
V?rt m?l er ? produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 250 ansatte, og omsetter for 1,7 milliarder kroner (2012).
For oss p? Nestlé er Creating Shared Value (CSV) m?ten vi driver virksomhet p?. Creating Shared Value betyr at vi m? skape langsiktige felles verdier b?de for v?re aksjon?rer OG for lokalsamfunnene vi opererer i. Nestlé jobber med CSV innen omr?dene ern?ring, vann og jordbruksutvikling. I tillegg m? vi f?lge v?re forretningsprinsipper. Disse omfatter alt fra lokale lover og forskrifter til FNs Global Compact, ILOs konvensjoner samt internasjonalt regelverk.
Nestlé Norge inng?r i Nestlé SA som er verdens ledende n?ringsmiddelkonsern innen ern?ring, helse og velv?re.

Authors

Related posts

Top