Nestlé offentliggj?r 35 forpliktelser i ny Creating Shared Value rapport

Nestlé fortsetter sitt arbeid med b?rekraftig utvikling med full styrke. Det viser Nestlé?s nye rapport, Nestlé in Society 2013, som dekker omr?dene innen ern?ring, vann og landbruksutvikling.
CSV-rapporten inneholder 35 ulike forpliktelser, hvorav ti er helt nye, og seks er blitt oppdatert basert p? tilbakemelding fra interessenter siste ?ret. Det er Nestlés faste overbevisning at langsiktig suksess oppn?s dersom virksomheten skaper verdier for b?de bedrift og samfunn samtidig.
Rapporten dekker om?rdene b?rekraft og ern?ring, men ogs? virksomhetens m?l og forpliktelser med hensyn p? sp?rgsm?l knyttet til vann (se W.A.T.E.R). Videre fokuserer rapporten p? mennesker og menneskerettigheter i forretningslivet og leverand?rkjeden ? som for eksempel ? avskaffe barnearbeid og bedre kvinners vilk?r i arbeidslivet.
B?rekraftig utvikling
“Vi h?per at den nye Creating Shared Value rapporten representerer et vesentlig fremskritt i v?r innsats for ? kommunisere ?pent om v?rt samfunnsansvar. Hvis v?r virksomhet skal kunne vokse, m? vi arbeide langsiktig og basert p? et solid fundament av forretningsprinsipper og verdier som bygger p? respekt,? sier Nestlés styreleder, Peter Brabeck-Letmathe.
Nestlés koncernsjef Paul Bulcke understreker at rapporten er en god mulighet for aksjon?rer og andre interessenter ? holde Nestlé ansvarlig ? og for ? komme med tilbakemelding og gode ideer til virksomheten.
?Rapporten inneholder en rekke fremadrettede forpliktelser, som dekker hver del av v?r virksomhet, og som gir et klart bilde av den strategiske retning, som v?r virksomhet beveger seg i. Den viser ogs? de standarder som vi holder oss selv ansvarlige for. V?re m?l er reelle, de er troverdige, og vi vil gj?re hva vi kan for ? levere p? v?re CSV-m?l. Men vi vet ogs? at det finnes utfordringer langs veien, og disse vil vi ogs? dele med offentligheten,? siger Paul Bulcke.
Ern?ring i fokus
De forpliktelser som Nestlé har satt seg fore innen ern?ring vil gi ?kt samarbeid og partnerskap med et med ?kt fokus p? forskning og utvikling av mat og ern?ring. Nestlé har s?rlig fokus p? n?ringsriktige produkter til barn.
Nestlés nye m?lsetninger inneb?rer at virksomheten vil fortsette ? redusere sukker, salt og mettet fett samt fjerne transfett fra delvis herdet fett. Nestlé vil s?rlig prioritere produkter som brukes mye av barn og familier, slik som supper, snacks, pizzaer og ferdigretter.
Verdt ? merke seg
I l?pet av ?ret har Oxfam rangert Nestlé som nummer 1 i sin b?rekraftsrapport, og virksomheten har i tillegg blitt blant topp tre i Nutrition Index, samt tatt ledelsen i sin industrigruppe i Dow Jones Sustainability Index 2013. Virksomheten har og beholdt sin plass i FTSE4Good indeks for morsmelkerstatning og oppn?dd topp score i Climate Performance Leadership Index (CDP).
Viktigste CSV-resultater i 2013
7789 produkter er endret i positiv retning med hensyn p? ern?ring og helsemessige aspekter
Mer enn 67 milliarder porsjoner av berikede produkter er blitt levert
Emballasjemengden er blitt redusert med 66.594 tonn som gir en besparelse p? n?r 1,1 milliarder NOK
Nestlés vannforbruk er redusert med 33 % pr tonn produkt siden 2005
300.000 b?nder er blitt utdannet gjennom kapasitetsoppbyggingsprogrammer
En absolutt reduksjon p? 7,4 % av direkte utslipp av drivhusgasser siden 2005
W.A.T.E.R forpliktelser
Water – Nestlé arbeider for ? oppn? vanneffektivitet i alle sine aktiviteter
Advocate for effektiv vannpolitikk og forvaltning
Treat – Behandle vann ansvarsfult og effektivt
Engasjement med leverand?rer om vannforbruk, s?rlig innen landbrukssektoren
Raise ? ?ke bevissthet om tilgang og bevaring av vannressurser
For sp?rsm?l om Nestlé CSV-programmer i 2013, vennligst kontakt
Marianne Hardeng Aaberg, kommunikasjonssjef, Nestlé Norge:
E-mail: [email protected] Tel: 67 81 73 64 / 995 33 125
Relaterte linker
http://www.nestle.com/asset-library/PublishingImages/Home/ceo-csv-2012.jpg
http://www.nestle.com/csv/case-studies/allcasestudies/nespresso-aaa-sustainable-quality-programe-guatemala
http://www.nestle.com/csv/case-studies/allcasestudies/nestlé-initiated-milk-collection-district-sri-lanka
Nestlé in Society: http://www.nestle.com/asset-library/Documents/Library/Documents/Corporate_Social_Responsibility/Nestle-CSV-Summary-Report-2013-EN.pdf
What is CSV? http://www.nestle.com/csv/what-is-csv
Creating Shared Value Global Forum 2013: http://www.nestle.com/media/mediaeventscalendar/allevents/creating-shared-value-forum-2013
Annual Report: http://www.nestle.com/asset-library/Documents/Library/Documents/Annual_Reports/2013-Annual-Report-EN.pdf
Year in Review: http://www.nestle.com/asset-library/Documents/Library/Documents/Year-in-review/year-in-review-2013.pdf
CSV case studies around the world: http://www.nestle.com/csv/case-studies
Nestlés historie i Norge g?r helt tilbake til 1898 med Viking melk. I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi potetmos og buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier ogs? virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Jede, Kaffeknappen, Hjem-is, Purina og Health Science.
V?rt m?l er ? produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 250 ansatte, og omsetter for 1,3 milliarder kroner (2010).
For oss p? Nestlé er Creating Shared Value (CSV) m?ten vi driver virksomhet p?. Creating Shared Value betyr at vi m? skape langsiktige felles verdier b?de for v?re aksjon?rer OG for lokalsamfunnene vi opererer i. Nestlé jobber med CSV innen omr?dene ern?ring, vann og jordbruksutvikling. I tillegg m? vi f?lge v?re forretningsprinsipper. Disse omfatter alt fra lokale lover og forskrifter til FNs Global Compact, ILOs konvensjoner samt internasjonalt regelverk.
Nestlé Norge inng?r i Nestlé SA som er verdens ledende n?ringsmiddelkonsern innen ern?ring, helse og velv?re.

Authors

Related posts

Top