Gastronomi

Nestlé lanserer initiativ mot ungdomsledighet i Europa

Nestlé vil de neste tre ?rene hjelpe minst 20.000 unge i Europa med ? f? arbeid. De kaller initiativet Youth Employment Initiative.

Nestlé needs YOUth initiativet vil tilby arbeidsplasser til 10.000 unge under 30 ?r og opprette 10.000 l?rlinge- og traineestillinger innen utgangen av 2016.
?I dag er én av fire unge i Europa uten arbeid?, sa Laurent Freixe, Nestlés Europasjef og Executive Vice-President.
Han talte ved lanseringen av Nestlé needs YOUth-konferansen i Athen, Hellas ? et land, hvor mer enn halvparten av unge under 25 ?r er arbeidsledige.
? vokse i Europa
?Tenk p? innflytelsen ungdomsledighet vil ha p? v?rt samfunn hvis de unge st?r uten l?nn, uten fremtidsutsikter og uten h?p. Siden Nestlé fortsatt vokser og investerer i Europa vil vi gj?re det vi kan for ? forbedre og utvikle de unges kunnskap og ferdigheter. Dermed blir de bedre rustet for arbeidslivet ? uavhengig av utdannelsesmessig bakgrunn?, sa Freixe.
Han tilf?yer at initiativet, som er f?rste av sitt slag i denne st?rrelsesorden, bygger p? Nestlés vedvarende engagement og investeringer i Europa gjennom den ?konomiske krisen.
Velkommen
EU-kommisjon?r for utdanning, Androulla Vassiliou var ogs? til stede ved Nestlés lansering i Athen. Hun sa at hun ser Nestlé needs YOUth som et eksempel p? hvordan privat sektor kan bidra til Europas fremgang.
?Jeg er glad for at Nestlé lanserer dette initiativ, og dermed styrker og utvikler unge europeeres jobbmuligheter p? tvers av landegrensene. Det bidrar til v?r innsats s? vi ikke overlater de unge uten h?p og uten muligheter for fremtiden, sa Vassiliou.?
?20.000 unge under 30 ?r f?r mulighet til ? komme inn p? arbeidsmarkedet. Det viser at privat sektor uten tvil kan gj?re en forskjell i arbeidet med ? takle problemet med ungdomsledigheten. Vi forventer at dette initiativ vil utl?se flere lignende initiativ fra andre grupper,? sa Androulla Vassiliou.
Alle europeiske Nestlé teams vil bidra til initiativet. For eksempel vil Nestlé ansette 3000 unge i Frankrike, 2420 i Tyskland, 1250 i Spania og 1080 i Italia de neste tre ?r ? dette gjelder b?de fast ansettelser og l?rlinge- og traineesstillinger.
Forskjellige roller
Alle avdelinger skal bidra, og dermed tilbys et bredt utvalg av muligheter for unge som er interessert i en karriere hos Nestlés innen produksjon, administration, HR, salg og marketing, ?konomi, innovasjon, forskning og utvikling.
For unge speisielt fra S?r-Europa vil det bli egne muligheter til ? jobbe for Nestlé i utlandet, herunder Norden, Sveits, Frankrike, Tyskland, ?sterrike og Storbritannia.
En lysere fremtid
For ? lette overgang fra skole til arbeid vil Nestlés initiativ ogs? inneholde et Klar- for ? jobb program, best?ende av karrierer?dgivning, hjelp til ? skrive CV og intervjutrening p? skoler, h?yskoler og hos Nestlé.
?Nestlé oppfordrer andre arbeidsgivere til ? gj?re det samme, og vi deler gjerne v?re planer og erfaringer med de?, sa Freixe.
?Nestlé har suksess globalt blant annet fordi vi har suksess i Europa? forklarer Laurent Freixe. ?Dette initiativ fokuserer p? ? t?yle ungdommens dynamikk, slik at de med selvtillit kan se mot en lysere fremtid.?
I Norden
? I Norge er vi heldige med lav og stabil ungdomsledighet, men Nestlé Norden vil bidra i v?rt europeiske initiativ. Vi vil opprette 400 arbeidsplasser de neste tre ?rene, inkludert praksis- og traineestillinger, og 200 initiativ for unge de neste tre ?rene som vi forventer vil n? ut 1000 unge?, sier Fabrice Favero, Nestlé Norgesjef.

Nestlés historie i Norge g?r helt tilbake til 1898 med Viking melk. I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi potetmos og buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier ogs? virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Jede, Kaffeknappen, Hjem-is, Purina og Health Science.
V?rt m?l er ? produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 250 ansatte, og omsetter for 1,3 milliarder kroner (2010).
For oss p? Nestlé er Creating Shared Value (CSV) m?ten vi driver virksomhet p?. Creating Shared Value betyr at vi m? skape langsiktige felles verdier b?de for v?re aksjon?rer OG for lokalsamfunnene vi opererer i. Nestlé jobber med CSV innen omr?dene ern?ring, vann og jordbruksutvikling. I tillegg m? vi f?lge v?re forretningsprinsipper. Disse omfatter alt fra lokale lover og forskrifter til FNs Global Compact, ILOs konvensjoner samt internasjonalt regelverk.
Nestlé Norge inng?r i Nestlé SA som er verdens ledende n?ringsmiddelkonsern innen ern?ring, helse og velv?re.
Vedlagte filer
Word-dokument

Similar Posts