Narvesen fortsatt st?rst i norsk servicehandel

Nielsens ?Servicehandelsrapporten 2013? viser at Narvesen fortsatt er st?rst innen norsk servicehandel. Kjeden fortsetter ? ta markedsandeler, og ?ker avstanden til flere av konkurrentene.

– Vi er kjempeforn?yde med dette! Markedet har v?rt utfordrende i flere ?r, og det at vi likevel tar markedsandeler viser at vi gj?r mye riktig. Jeg er stolt av v?re flinke medarbeidere i butikk og p? servicekontoret, som gj?r dette mulig, sier administrerende direkt?r i Reitan Convenience Norge, Mariette Kristenson.

?ker avstanden til konkurrentene

Med en netto omsetning p? 2,42 milliarder kroner, og en markedsandel p? 17,9 prosent av den totale kiosk- og dagligvareomsetningen i 2012, er Narvesen for andre ?ret p? rad Norges st?rste kjede innenfor servicehandelen. Narvesen drar ogs? fra de fleste av sine konkurrenter i kioskmarkedet.
– Vi har hatt vekst i seks ?r, noe vi selvsagt er meget godt forn?yde med. Jeg tror blant annet v?r satsning p? kvalitet innen mat, kaffe og lesestoff bidrar til ? forsterke v?r posisjon i markedet, sier Mariette Kristenson.

Statoil og Best ?ker mest blant bensinstasjonskjedene, og Statoil er fortsatt nest st?rste kjede i markedet etter Narvesen. Narvesen ?kte sin markedsandel med 0,3 prosentpoeng fra 2011 til 2012.

Markedsandeler 2012 (2011)
Narvesen 17,9 (17,6)
Statoil 17,5 (17,1)
Shell 13,5 (14,2)
Esso 13,1 (12,7)
MIX 10,6 (11,5)
7-Eleven 6,1 (6,3)
Shell/7-Eleven 5,5 (5,5)
YX 4,4 (4,2)
Best 2,9 (2,4)
Deli De Luca 2,4 (2,4)
?vrige 6,1 (6,0)

Reitangruppen best?r av fire forretningsomr?der: REMA 1000, Reitan Convenience, Reitan Eiendom og Uno-X Gruppen. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld, en eierandel p? 15,6 prosent i Axfood og 3,5 prosent i Sparebank1 Midt-Norge. Reitangruppens hovedkontor er p? Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X er basert i Oslo/K?benhavn.
Reitangruppens visjon er ? bli kjent som Skandinavias mest verdidrevne selskap. Reitangruppen omsatte i 2012 (inkl. franchiseomsetning) for 72 milliarder kroner, sysselsetter 34.000 mennesker i Skandinavia og Baltikum, og er med dette blant Norges ti st?rste selskap.

Authors

Related posts

Top