Mange nasjonaliteter under ett flagg

Denne uka starter eventyret Shell Eco-marathon Europe i Rotterdam. P? NTNU i Trondheim har en internasjonal gruppe studenter forent krefter for ? forberede seg p? en unik test av drivstoffeffektivitet. Studentene fra Russland, Spania, Tyskland, Iran og Norge m? skynde seg for ? bli ferdige med bilen de h?per skal kj?re s? langt som mulig p? s? lite energi som mulig og forsvare Norge i konkurranse med lag fra hele Europa.
V?rdagene i Trondheim i Norge er 16 timer lange. Det ekstra sollyset hjelper en internasjonal gruppe studenter ? holde seg v?kne mens de jobber i timevis p? bilen, DNV Fuel Fighter. Etter ? ha jobbet sammen i dagevis i et verksted p? universitetet, har de raskt m?ttet l?re ? tilpasse seg de ulike kulturene.
– I begynnelsen hadde vi veldig forskjellige m?ter ? jobbe p?, sier Nikita Sinansky.
Nordmenn er vant med ? jobbe intensivt, men i kortere perioder. I Russland er det vanlig ? holde p? d?gnet rundt.
For Ruben Masia innebar det ? bryte en annen vane.
– I Spania begynner vi vanligvis i ?ttetiden og holder p? til ganske sent, sier han.
– Men her er det ingen siesta!
Etter hvert har gruppen kommet frem til et ?naturlig kompromiss?.
Talenter fra hele verden
? forene kulturforskjeller har v?rt en styrke for gruppen.
– Det gjorde at vi oppdaget nye m?ter ? jobbe sammen p? ? som ? ta beslutning som en gruppe fremfor ? f?lge en leder, sier teknisk leder Siavash Naghdalikhani.
Han brukte sine erfaringer fra jobben hos en iransk bilfabrikant til ? lede gruppens utvikling av bilen, fra design til testing.
Tyske Ulrich Feldinger ga gruppen helt n?dvendig effektivitet.
– Jeg delte gruppen inn etter ekspertisen deres og s?rget for at folk bare deltok p? relevante m?ter.
Til tross den varierte bakgrunnen st?r Team DNV Fuel Fighter under de norske fargene. Som landets eneste representanter, er laget fast bestemt p? ? gj?re det bedre enn femteplassen i 2012. Lagets ingeni?rer har finjustert karbonfiberbilen, gitt bilen nye felger og en lettere motor. ?rets modell vil bruke solenergi for ? fremme fornybar energi. Klimaendring er tross alt en global utfordring.
– Denne konkurransen lar oss takle en faktisk utfordring som planeten v?r st?r overfor, sier Nikita.
– Det spiller ingen rolle hvilket land du kommer fra!
For ? lese mer om Shell Eco-marathon som g?r av stabelen 15. ? 19. mai se http://www.shell.no/aboutshell/shell-eco-marathon.html
?rets lag:
Team DNV Fuel Fighters ansikt utad er mediekommunikasjons- og IT-student Vanja Gjelstenli. 24-?ringen har brukt kommunikasjonskunnskapene sine til ? fremme konkurransen i media.
John Ola Bu?y er f?reren. Han veier 65 kg og vil bruke balansen og utholdenheten han opparbeidet seg som profesjonell utforsyklist. John har ogs? brukt sine kunnskaper om elektroteknikk til ? bygge om motoren i bilen.
30 ?r gamle Nikita Sinansky er prosjektleder, og dermed ansvarlig for lagets ?konomi og arbeidsskjema.
– Det er herlig ? ha s? mye frihet, men jeg merker at en s? stor utfordring ogs? inneb?rer press.
Iranske Siavash Naghdalikhani flyttet fra Teheran til Trondheim for ? fortsette studiene sine. Han ser p? Shell Eco-marathon som en mulighet til ? vise frem fremtidens drivstoff, men sier om sitt hjemland:
– Det er mye olje og gass der, s? det kan virkelig litt merkelig ? snakke om nye energikilder!
Ruben Masia, 26 ?r fra Spania, liker den praktiske tiln?rmingen i Norge. Han har brukt vinteren til ? l?re seg ? st? p? ski, men savner den spanske solen. Han er ekspert p? elektronikk og mekanikk.
– Dette er som en virkelig jobb.
Tyske Ulrich Feldinger studerte i ett ?r ved universitetet i Trondheim som en del av utvekslingsprogrammet ERASMUS. Han kom tilbake for et halvt ?r for ? bidra til byggingen av bilen frem mot Shell Eco-marathon.
– Det er viktig at verden f?r se hva som kan gj?res med effektive biler.
F?rsteamanuensis Knut Einar Aasland er lagets r?dgiver. Til daglig jobber han i Institutt for produktutvikling og materialer ved NTNU, og han mener Shell Eco-marathon er til nytte for studentene, som er ?ansvarlige for hele prosjektet?.
De andre lagmedlemmene som har lagt ned mange timer p? DNV Fuel Fighter er:
H?vard Fadnes: Grafisk designer
Alice Holm: Grafisk designer
Jostein Furseth: Kybernetisk ingeni?r
Kristoffer Gryte: Kybernetisk ingeni?r
Magnus Holmefjord: Produksjonsleder og maskiningeni?r
Catrine Hovland: PR og media
Victor Pérez: Elektroingeni?r
Fredrik Pettersen: Maskiningeni?r
Andreas Severinsen: L?psleder og maskiningeni?r
Les mer om bidragene deres her: http://ecomarathon.no/the-team/
FAKTABOKS

Lagnavn:DNV Fuel Fighter
Gjennomsnittsalder:24
Bilnavn:DNV Fuel fighter
Klasse:UrbanConcept (Bykonsept)
Energikilde:Batteri, elektrisk
Unike egenskaper:Nye solpaneler. Ny motor. Styringsenhet med dashboard.
Antall ?r i konkurransen5
Rekord:250km/kWh (men 2013 er det f?rste ?ret der en bruker solenergi og str?m)

LES MER
Bes?k lagets hjemmeside:
http://ecomarathon.no/
Shell har v?rt aktiv i Norge siden 1912. V?re virksomhetsaktiviteter inkluderer leting og produksjon av olje og gass (oppstr?m), og raffinering, salg og markedsf?ring av petroleumsprodukter (nedstr?m). V?rt hovedkontor ligger i Sola kommune utenfor Stavanger. Oppstr?msvirksomheten har ogs? kontorer i Kristiansund og Aukra, mens nedstr?msvirksomheten blir ledet fra Oslo.
V?re virksomheter i Norge
A/S Norske Shell er en betydelig akt?r i Norge, og er det st?rste internasjonale olje- og gasselskapet p? norsk sokkel. Shell er operat?r for oljefeltet Draugen og gassfeltet Ormen Lange i Norskehavet.
Shell har et nettverk p? ca 420 biliststasjoner og er representert i alle landets fylker.
Ansvarlig energi
Ansvarlig drift i samsvar med v?re kjerneverdier ?rlighet, integritet og respekt for mennesker, samt innsats for ? redusere milj?konsekvensene av v?r virksomhet, er avgj?rende for ? m?te den energiutfordringen verden st?r overfor, og sikre v?r suksess p? lang sikt.
Vedlagte filer
Word-dokument

Authors

Related posts

Top