Julen er h?ysesong for baking

Markedet for hvetemel i norsk dagligvare har det siste ?ret hatt en nedgang p? 2,3 % i volum samtidig som verdien ?ker med 0,2 %. Det er hvetemel som faller mest i volum, mens grovere, sammalte varianter ?ker. – “Dette viser at norske forbrukere fortsatt baker og at sunnhetsfokuset er h?yt. Baking er nok ogs? i st?rre grad blitt en hobby og noe man gj?r for ? kose seg, mer enn en n?dvendighet”, sier J?ran Totland Stangerv?g, Key Account Manager i Norgesm?llene AS.
I en unders?kelsen utf?rt av M?llerens, som har 62,6 % andel av melmarkedet, sier forbruker at motivasjonen for ? bake prim?rt handler om at hjemmebakt smaker best. I tillegg er baking en sosial aktivitet som man kan samle familien rundt. Det er fortsatt de tradisjonelle regionene som vestlandet, midt-Norge og nord-Norge som er mest aktive p? bakefronten, men mer overraskende er det at baking appellerer mest til yngre! Hele 51 % av forbrukerne mellom 18-29 ?r sier at de liker ? bake og unders?kelsen viser ogs? at bakevanene er i endring, fra mer tradisjonell br?dbaking til kakebaking. “- Dette kan kanskje forklares med ?kende antall bakeprogrammer p? TV og bakeblogger p? nett. Baking har rett og slett blitt trendy”, sier Totland Stangerv?g videre. – “N? n?r vi n?rmer oss jul er vi virkelig inne i h?ysesong for baking og M?llerens bidrar til julestemning med v?rt tradisjonelle julemel hvor vi har dekorativt juledesign p? v?r 2 kg hvetemelpose”.
M?llerens unders?kelse viser ogs? at det er popul?rt med baking av julekaker. En fersk unders?kelse utf?rt av Ipsos MMI p? oppdrag fra M?llerens viser at hele 69 % av norske forbrukere spiser julekaker i disse dager, og det er tradisjonelle varianter som kakemenn, pepperkaker, kransekaker og n?tteroser blant andre, som er de mest popul?re variantene. Samtidig er det 31 % av forbrukerne som ikke baker selv fordi de tror at det er for komplisert og tidkrevende, samt at ikke alle f?ler de besitter den n?dvendige kompetansen p? omr?det. M?llerens lanserer derfor i disse dager en serie med 4 popul?re julekakevarianter som skal gj?re det lettere og raskere for forbruker ? bake frem den gode lukten av jul! Produktene blir ? finne i REMA 1000, Kiwi, Spar, Eurospar, Meny og Ultra prim?rt. De fire produktene er M?llerens Kakemenn med dekorpenn, M?llerens Kransekakestenger, M?llerens Kokosmakroner og M?llerens N?tteroser.
“-Vi hos M?llerens h?per vi kan bidra til hyggelige sosiale sammenkomster med f?rjulsbaking og ?nsker alle bakeglade nordmenn en riktig god jul!” avslutter Totland Stangerv?g.
Kontaktperson:
J?ran Totland Stangerv?g, Tlf 92420563, mail: [email protected]

Om M?llerens
M?llerens er Norges ledende merkevare innenfor hjemmebaking. Gjennom v?re produkter ?nsker vi ? skape bakeglede og bidra til et vellykket og smakfullt resultat hver gang.
M?llerens tilbyr aktuelle produkter som du forventer ? finne i dag, men ogs? nyheter og spennende produkter som bidrar til ? skape nye trender.
M?llerens har jobbet for godt bakverk siden 1866, vi er fagfolk og vi har gjort det lett for deg ? lykkes med din hjemmebaking. Vi ?nsker at du gjennom v?re produkter skal oppleve; at produktene er lettvint ? lage, resultatet blir vellykket og smaker godt. Og ikke minst at dine gjester f?ler seg vel.

Authors

Related posts

Top