Gastronomi

“Grublekaffe” til folket f?r valget

I ukene f?r stortingsvalget serverer 7-Eleven “grublekaffe” for ? lokke unge og sofasittende nordmenn til valgurnene. Kjeden oppfordrer ogs? resten av bransjen til ? sl? et slag for demokratiet.

– Noen sp?r seg kanskje hva 7-Eleven har med valget ? gj?re. Det er fint lite egentlig, bortsett fra at vi mener at det er utrolig viktig at ogs? n?ringslivet bidrar til ? st?tte opp om demokratiet. For oss inneb?rer det ? oppfordre alle v?re kunder til ? bruke stemmeretten sin 9. september, og det gj?r vi blant annet ved ? tilby dem grublekaffe, sier markedssjef i 7-Eleven, Jan Yngve Holen.

Et problem som ang?r alle
Bakgrunnen for kampanjen er at valgdeltakelsen i Norge, sammenlignet med andre skandinaviske og europeiske land, er relativt lav. Spesielt er det stadig f?rre unge mellom 18 og 30 ?r som bruker stemmeretten sin, og p? landsbasis dropper 300.000 velgere, hele 44 prosent, i denne aldersgruppen ? stemme.
– Vi i 7-Eleven mener at dette er et demokratisk problem som ang?r oss alle. Dersom ikke alle samfunnslag og aldersgrupper deltar, blir politisk styring og makt forbeholdt en liten gruppe. Derfor oppfordrer vi ogs? v?re konkurrenter om ? kaste seg p?, og gj?re sitt for ? bidra til at s? mange som mulig, og spesielt unge mennesker, finner veien til valglokalene de neste ukene, sier Jan Yngve Holen.

Basert p? amerikansk suksesskampanje
“Grublekaffen” er inspirert av den enormt vellykkede og mye omtalte kampanjen ?7-Election?, hvor 7-Elevens kunder i USA kunne velge mellom Obama-kopp og Bush/Romney-kopp i forbindelse med presidentvalgene i 2008 og 2012. ?7-Election? viste det korrekte valgresultat begge ?r, og ble en braksuksess.
– P? grunn av flerpartisystemet v?rt har koppene f?tt en litt annen utforming i Norge enn i USA. Felles er likevel at de oppfordrer til engasjement og at demokrati er i fokus, sier Jan Yngve Holen.
7-Eleven kommer til ? v?re sterkt representert p? Egertorget de neste ukene, og skal oppfordre alle forbipasserende til ? bruke sin stemme.
– Og hva er vel bedre enn ? nyte en rykende varm “grublekaffe” mens man vandrer blant valgbodene i Spikersuppa, avslutter Holen.

Ved sp?rsm?l/?nske om intervju:
Jan Yngve Holen, Markedssjef i 7-Eleven:
E-post: [email protected]
Tlf. 46 92 88 20

Reitangruppen best?r av fire forretningsomr?der: REMA 1000, Reitan Convenience, Reitan Eiendom og Uno-X Gruppen. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld, en eierandel p? 15,6 prosent i Axfood og 3,5 prosent i Sparebank1 Midt-Norge. Reitangruppens hovedkontor er p? Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X er basert i Oslo/K?benhavn.
Reitangruppens visjon er ? bli kjent som Skandinavias mest verdidrevne selskap. Reitangruppen omsatte i 2012 (inkl. franchiseomsetning) for 72 milliarder kroner, sysselsetter 34.000 mennesker i Skandinavia og Baltikum, og er med dette blant Norges ti st?rste selskap.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy