Mat

– Gr?nne kj?pmenn er fremtiden!

Da KIWI valgte gr?nt som farge i 1979, var det litt tilfeldig. Ingenting er tilfeldig lenger. 250 kunder og prominente gjester hadde m?tt opp da KIWI ?pnet Norges gr?nneste dagligvarebutikk tidligere i dag. KIWI Auli skal bli en foregangsbutikk for butikker i hele landet.
Tester grenser
-KIWI har alltid utfordret eksisterende tankem?nstre. Her skal vi halvere energiforbruket, som er p? grensen til det som er mulig i dag. Vi er utrolig stolte av ? ?pne Norges gr?nneste dagligvarebutikk, sa KIWI-sjef Jan Paul Bj?rk?y under ?pningen.
KIWI-butikken som ?pnet p? Auli, Nes p? Romerike i dag er den f?rste i sitt slag. Klima- og milj?minister Tine Sundtoft sto for ?pningen. Ministeren p?pekte viktigheten av at store akt?rer bidrar med smarte klimal?sninger.
-Sjelden har ordtaket tenke globalt, handle lokalt passet bedre. Jeg tror de som er tidlig ute med klimal?sninger ganske snart vil oppleve ? ha et konkurransefortrinn, sa ministeren f?r hun erkl?rte KIWI Auli for ?pnet.
Skandinavias st?rste takintegrerte solcellepanel p? over 1300 kvadratmeter er ett av mange tiltak som skal s?rge for halvering av energiforbruket. I enkelte perioder vil butikken faktisk v?re netto leverand?r til str?mnettet. KIWI-sjef Bj?rk?y er opptatt av ? l?re mest mulig av prosjektet, slik at noen tiltak kanskje kan brukes andre, eksisterende butikker.
Dagligvarehandelens Rolls Royce
KIWI Auli blir ogs? en av de f?rste butikkene med hurtigladestasjoner for elbiler. KIWI-kundene kan ta en kjapp handel og lade elbilen samtidig, og tilbudet vil v?re gratis for alle kunder ut ?ret.
Milj?tiltakene p? Auli-butikken koster til sammen 7,8 millioner kroner. Enova har st?ttet satsningen med 3,7 millioner kroner. Markedsdirekt?r Audhild Kvam var full av lovord.
-Dette er dagligvarebransjens Rolls Royce. Energieffektivisering f?rer til lavere driftskostnader. Én krone spart p? str?m gir én krone i bedret resultat. Gjennom sin satsing viser KIWI et h?yt engasjement for energi og klima, og det kommer b?de bransjen og Norge til gode, sa Kvam.
Generalsekret?r i Naturvernforbundet, Maren Esmark, var sv?rt forn?yd under ?pningen. I sin hyllest til KIWI snakket hun om hvordan gr?nne kj?pmenn kan bidra til ? redde verden.
-Gr?nne kj?pmenn er fremtiden! Gr?nne kj?pmenn er de som bygger butikken sin i n?rheten av togstasjonen og i sentrum av der folk bor, som har ladestasjon for elbil, som samarbeider med lokale leverand?rer, som bygger milj?vennlig, produserer egen fornybar energi og tenker en?k-hele veien.
Lokalt samarbeid
KIWI Auli er i aller h?yeste grad resultat av lokalt samarbeid. Den lokale bonden Hans Arild Gr?ndahl eier b?de grunnen og bygget.
Gr?ndahl driver g?rden sin ?kologisk, og med melk fra kuene sine har han utviklet et produkt kalt Nýr. Produktet selges i milj?butikken.
-Hans Arild og KIWI driver med samme ?nd, og vi er sv?rt glad for at Hans Arild valgte ? samarbeide med KIWI, sa Bj?rk?y, da han takket Gr?ndahl.
Mange bekker sm?
-KIWI er den kjeden med flest butikker her i landet, s? det er klart vi har et ansvar for ? ligge i front! N?r du har 604 butikker, vil selv de minste besparelser f?re til betydelig effekt over det ganske land, sa Bj?rk?y.
KIWI Auli er helt nybygget som passiv-hus, som medf?rer strenge krav til blant annet isolasjon. Av andre tiltak, som kanskje kan v?re enklere ? kopiere i eksiterende bygg, er jordvarme og varmepumpe, led-belysning og d?rer p? kj?l- og fryseutstyr.
For mer informasjon, kontakt:
Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonsr?dgiver KIWI
+47 988 44 830/ [email protected]

KIWI minipris er en av landets mest ekspansive dagligvarekjeder, og i 2013 ?pnet vi 33 nye butikker. Vi er Norges st?rste kjede i antall butikker, med over 600 butikker over hele landet. I 2013 hadde vi en samlet omsetning p? rundt 26 milliarder kroner. Kjedekonseptet er faste, lave priser og en kostnadseffektiv drift. KIWI minipris er med i NorgesGruppen, som er Norges st?rste dagligvaregruppering.KIWI er den yngste av lavpriskjedene. Det gir oss en utfordrerrolle som vi trives godt med og inneb?rer at vi m? t?rre ? gj?re ting som bidrar til ? skille oss ut fra konkurrentene v?re. Derfor er det mer enn bare gr?nnfargen som skiller KIWI fra de andre lavpriskjeder.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy


Tagi: #Aker Brygge   #Alexander Hoel   #NM   #Tor Urdalen