Grilstad hedres med Merket for god design

Grilstad har laget en emballasje med skrulokk som setter forbrukernes behov i fokus. Dette ble hedret med det ettertraktede “Merket for god design” under Designdagen 2.april, et ?rlig arrangement i regi av Norsk Designr?d. ? Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne i Norge akkurat n?, sier Line Aandal R?ijen, prosjektleder i Norsk Designr?d.
Til kamp mot t?rr p?lse T?rre p?lseskiver som ligger i en istykkerrevet emballasje er en av livets konstante, sm? irritasjonsmomenter. Inntil n?: Grilstad revolusjonerte i h?st p?leggshyllen med sin emballasje med skrulokk.
? Innovasjon er en av v?re kjerneverdier, og da m? vi v?re i stand til ? tenke nytt p? alle omr?der. I tillegg til ? jobbe frem innovative produkter, er emballasje en viktig faktor for ? gj?re hverdagen enklere og bedre for forbruker, sier sortiments- og utviklingssjef Terje S?rnes.
Grilstad har lenge sett etter en l?sning for mer funksjonell og forbrukervennlig innpakning av spekep?lser. I forbrukerunders?kelser avdekket de at folk synes pakkene er problematiske ? ?pne. De revner ofte n?r de ?pnes, lukkefunksjonen fungerer ikke og pakningene holder seg ikke tette. Det f?rer til mindre appetittlig p?legg med kortere holdbarhet etter at emballasjen er ?pnet.
Ideen til skrulokkl?sningen henter inspirasjon fra et sm?rbeger en av Grilstads medarbeidere tok med hjem fra Tyskland. Samtidig ?nsket leverand?ren ? reposisjonere seg som merkevare. Det innebar ? utvikle ny design for hele Grilstads sortiment innen spekevarer.
Millionsuksess og stor begeistring
Med p? laget fikk Grilstad emballasjeprodusent RPC Superfos og designbyr?et Str?mme Throndsen Design. De gikk i gang med ? utvikle en ny pakning. Resultatet ble en emballasje med praktisk og hygienisk ?pne- og lukkefunksjon, som ser s? delikat ut at den kan settes rett p? bordet som serveringsfat.
H?sten 2013 kunne Grilstad lansere sine bestselgere ? Jubelsalami, Supersalami og Tr?nderf?r ? i den nye bordpakningen. Siden den gang har p?lseglade nordmenn kj?pt de tre pakningene for om lag 50 millioner kroner.
? Vi tar markedsandeler og driver veksten innenfor b?de salami og f?rep?lse. I tillegg har vi f?tt masse oppmerksomhet og ros i aviser, fagpresse og i sosiale medier. Vi har klart ? begeistre p?leggs-Norge med god design, sier S?rnes forn?yd.
Jurykjennelse:
P?leggsrevolusjon. Her vinner funksjonalitet, mener juryen, som gleder seg over at de ikke lenger vil f? t?rre p?lseskiver. Markedsinnsikt har p? en vellykket m?te blitt utnyttet for ? skape et flott og relevant produkt for brukeren. Emballasjen fungerer b?de til oppbevaring og servering, og kan fint st? p? bordet. Dette er en ?rlig, innovativ og annerledes l?sning som gir oss en grunn til ? velge produktet i butikkhyllen. Her har bedrift og designbyr? l?st sin utfordring hundre prosent p? en m?te som forenkler hverdagen til forbrukeren. Dette er enkel og intuitiv design som lett kan innarbeides hos konsumentene og all annen type p?legg. Juryen mener Grilstad setter en helt ny standard for kategorien.

Authors

Related posts

Top