Fornyer folkets kaffe favoritt

Fornyer folkets kaffe favoritt
Friele Frokostkaffe er Norges eldste, st?rste og originale frokostkaffe. N? kommer kaffen i ny praktisk emballasje med nytt design.
Kaffet?rste nordmenn handlet Friele Frokostkaffe for mer enn 542 millioner kroner i fjor. Siden lanseringen i 1938 er kaffen blitt en av nordmenns absolutte favoritter – med en kaffeandel i dagligvaremarkedet p? 25 prosent. Nytt design og ny brukervennlighet er noen av grepene som skal sikre posisjonen i dagligvarehandelen.
– F?rst og fremst er suksessen til Friele Frokostkaffe basert p? at den treffer norske ganer godt. I et kaffemarked i endring er det ogs? viktig ? speile forbrukerbehov n?r det gjelder emballasje og visuelt uttrykk, sier produktsjef Torunn Martin i Kaffehuset Friele.
Som ledd i et st?rre redesign av alle produkter, gjennomg?r n? Friele hele sin produktportef?lje, og f?rst ut er Frokostkaffe-familien. Enkelhet og brukervennlighet er noen av de viktigste forhold som forbrukerne ettersp?r i to st?rre unders?kelser som Friele har gjennomf?rt. Den omfattende innsikten vil danne grunnlag for produkt- og emballasjeutviklingen fremover.
Unders?kelsene viser at de viktigste egenskapene for emballasjen er at den er enkel ? ?pne og oppbevare kaffen i. I tillegg til ? bevare god, fersk smak. De nye posene er utstyrt med en laser-perforering , som gj?r det enkelt ? ?pne dem. Friele er f?rst ute med dette p? kaffe. P? baksiden er det montert en lukketape, som gj?r det enklere ? oppbevare kaffen i posen. ? Det at kaffen kan oppbevares i posen, er en stor fordel for holdbarheten. M?ten kaffen er pakket i posen p?, gj?r at det ikke finnes oksygen i den. Anbefalingen er derfor ? beholde kaffe i posen, i stedet for ? helle den over i en kaffeboks. Den nye posen har ogs? st?rre ?pning, slik at man lettere kan bruke doseringsskje, forteller Torunn Martin videre.
Selv om kaffemarkedet er i endring, og kaffemaskiner til kapsler og puter er p? full fart inn i norske hjem, er det norske markedet fremdeles dominert av filterkaffe n?r det gjelder hjemmebruk: Mer enn 62 prosent av norske forbrukere har en kaffetrakter hjemme, og n?rmere 50 prosent bruker kaffetrakter oftest, viser en fersk unders?kelse som MarkUP Consulting har utf?rt i samarbeid med Friele.
– Norge er et kaffedrikkende land, og selv om kaffe i st?rre grad nytes utenfor hjemmet vil nok filter/trakte-kaffe bli dominerende i overskuelig fremtid, avslutter Martin.
Fakta om Friele Frokostkaffe:
– En aromatisk og balansert kaffe med fin syrlighet, best?ende av kaffe fra 7 ulike land/kafferegioner
– Norges st?rste kaffemerke; omsetning 542 mNOK siste 12 mnd; markedsandel p? 25%
– I handelen siden 1938
– Navnet frokost-kaffe ble valgt pga suksessen Berent Friele (Herman Frieles fars fetter) hadde med ?Eight o?clock Coffee? i Amerika p? 1900-tallet:
http://www.friele.no/alt-om-kaffe/fra-bonne-til-kopp/en-ekte-kaffenerd/
http://en.wikipedia.org/wiki/Eight_O%27Clock_Coffee
http://nbl.snl.no/Berent_Friele
Kaffehuset Friele er Norges ledende og eldste kaffehus, og v?rt arbeid er preget av ansvarlighet og lidenskap til kaffe. Med en markedsandel p? ca 35 prosent er vi hovedleverand?r av kaffe til flere av dagligvarekjedene. I tillegg utgj?r storhusholdningsmarkedet – som omfatter alle typer service- og servereringssteder, og bedriftsmarkedet stadig viktigere markeder.

Authors

Related posts

Top