Fairtrade har fortsatt tillit blant forbrukerne

#bryseg er budskapet i ?rets Fairtrade-kampanje som starter mandag. I to uker fremover vil akt?rer fra n?ringslivet og Fairtrade sammen sette fokus p? bekjempelsen av fattigdom. Samtidig viser ferske tall fra ?rets store internasjonale Fairtrade-rapport at folk fortsatt har tillit til merkeordningen.

– Vi opplever en ?kning i antallet forbrukere som ettersp?r hvor og hvordan varer er produsert. Bevisstgj?ring rundt dette er et av v?re viktigste verkt?y i kampen mot fattigdom, sier daglig leder i Fairtrade Norge, Marianne St?rseth.
F?rstkommende mandag g?r startskuddet for den to uker lange Fairtrade-kampanjen som har budskapet #bryseg. Med seg p? laget har St?rseth leverand?rer av Fairtrade-merkede produkter. Ogs? kjendisblogger Camilla Pihl og matkunstner Ida Frosk bidrar i kampanjen.
– Fattigdom er et globalt og ?kende problem. Sp?rsm?let er selvsagt hva hver og en av oss kan gj?re for ? hjelpe. Det f?rste steget p? veien er uansett at vi starter med ? bry oss. Det er et valg vi selv kan ta. Derfor var dette et naturlig budskap for kampanjen v?r, sier St?rseth.

Markant ?kning av Fairtrade-merkede produkter
I Fairtrades internasjonale ?rsrapport ,?Unlocking the Power?, som ble offentliggjort for f? uker siden, g?r det klart frem at forbrukere verden over fortsatt har stor tillit til Fairtrade-merket.
-Forbrukersalget av Fairtrade-merkede produkter har ?kt betraktelig i store markeder som Tyskland, Sverige, Sveits og Storbritannia. Ogs? her hjemme viser tall fra 2012 at salget ?kte med hele 17%. Norske forbrukerne brukte n?rmere en halv milliard norske kroner p? rettferdig handlete varer i 2012.
Det er ettersp?rselen av kaffe, bananer og blomster som er st?rst, men vi ser at varer som vin, te og sjokolade blir stadig mer popul?rt, sier St?rseth.
Hun understreker at selv om omsetningen er ?kende, s? er man langt fra m?let.
– Det er nettopp derfor vi arrangerer Fairtrade-ukene. M?let er ? ?ke kunnskapen om hva rettferdig handel og Fairtrade er. For ? n? nye m?lgrupper arrangerer vi en stor Instagram-konkurranse og tilbyr flere aktiviteter i alle landets Meny butikker. Vi vil oppfordre alle norske forbrukere til ? ta i et tak for ? bekjempe fattigdommen. Ved ? handle rettferdige varer har man i alle fall tatt det f?rste og kanskje viktigste skrittet, nemlig ? ta et valg om at man bryr seg, sier St?rseth.
Fairtrade er en internasjonal merkeordning som gjennom handel styrker b?nder og arbeidere i fattige land. Med mer rettferdige handelsbetingelser kan de selv bekjempe fattigdom.

Fairtrade-standardene sikrer bedre arbeidsforhold og handelsbetingelser for b?nder og arbeidere i utviklingsland, slik at de kan investere i produksjon, lokalsamfunn og en b?rekraftig framtid.

Fairtrade-merking av produkter er et konkret og p?litelig verkt?y for import?rer og forbrukere i Norge som ?nsker ? bidra til mer rettferdig handel og utvikling i fattige land.

I dag finnes det Fairtrade-merket kaffe, te, kakao, sukker, juice, is, sjokolade, bananer, ris, krydder, honning, bomull, blomster og vin i Norge.

Authors

Related posts

Top