Gastronomi

Et hundretalls EMV-varer med ny merking

Hos Unil og NorgesGruppen p?g?r det et st?rre prosjekt der tydeligere merking rulles ut fortl?pende for egne merkevarer.
Det er flere hundre produkter som f?r ny og forbedret merking p? pakningene.
I prosjektet er det nedfelt en policy som definerer ?rlig merking med at forbruker skal f? opplyst all forventet og relevant informasjon p? pakningene. Informasjonen skal skrives p? en lettfattelig og tydelig m?te uten ? skjule relevant informasjon.
– Vi gj?r endringene rullerende og skal ha alt klart n?r den nye merkevareforskriften trer i kraft, sier Bjart Pedersen i Unil.
Bildebruk
I arbeidet g?r Unil i mange tilfeller lenger enn det loven krever av oss, for eksempel n?r det gjelder bildebruk. Bruk av bilder skal gjenspeile hva som er i pakningen slik at forbruker f?r en reell opplevelse av produktet.For eksempel skal man ikke legge til ekstra kj?tt eller andre r?varer hvis det ikke er naturlig. Det skal v?re klart for forbruker hva pakken inneholder. Hvis bildet inneholder andre r?varer kan dette merkes med Serveringsforslag. Unil har vaniljesaus hvor vaniljestangen er tatt bort, sjokoladepudding hvor sjokoladebiten er tatt bort og det er skrevet serveringsforslag p? forsiden.

Spr?yting av kj?ttprodukter med vann, saltlake eller andre stofferP? First Price Bacon og First Price frossen kylling, er emballasjen merket med “tilsatt vann”. I tillegg har Unil merket kyllingen med 10 prosent vann og 0,5 prosent salt p? forsiden av pakningen.

Opprinnelsessted
N?r det gjelder den nye matinformasjonsforordningen, p?legger den blant annet at man merker produktets hovedingrediens med opprinnelsesland. Vi f?lger denne og merker med for eksempel ?Pakket i Norge, b?r fra Polen?. Forbruker skal v?re informert om hvor hovedr?varen kommer fra, enten det gjelder internt i Norge eller der stedsnavn er relevant i forhold til kvalitet eller lignende.

Bruk av salgsfremmende deklarering
Et annet omdiskutert og utfordrende omr?de er bruk av salgsfremmende deklarering, for eksempel hjemmelaget og tradisjonsrik. Ogs? her har Unil endret flere emballasjer, i tr?d med anbefalinger fra mattilsynet og forbrukerombudet.

http://www.norgesgruppen.no/VI GIR DEG EN BEDRE HVERDAG

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy