Dramatisk start p? Shell Eco-marathon

Det norske laget fra NTNU fikk en dramatisk start da Shell Eco-marathon startet fredag ettermiddag. Hydraulikken sviktet, og det norske laget m?tte utsette sin start til l?rdag.
Den internasjonale studentkonkurransen Shell Eco-marathon startet i nederlandske Rotterdam fredag kveld, og det norske laget har f?tt mye oppmerksomhet. Teamet fra NTNU stiller i ?r til start med to biler, fjor?rsbilen i klassen UrbanConcept og en helt ny og spesialbygget bil i prototype-klassen. Det norske laget var et av kun ti lag som ble invitert til ? delta i ?pningsseremonien, men like etterp? ble det problemer.
Dessverre oppsto det et problem med luftbobler i hydralikken (luft i oljen i bremsesystemet) og laget kunne derfor ikke starte. Det norske laget h?per ? f? fikset problemet f?r i morgen, slik at de f?r kj?re da.
– Dette er ikke utypisk i Shell Eco-marathon. Lagene m? ofte l?se uforventede utfordringer med bilene underveis. Probleml?sing og samarbeid er en viktig del av konkurransen. Det norske laget er meget profesjonelle og jeg regner med at de vil st? p? startstreken med begge biler og nytt mot i morgen p? nasjonaldagen, sier Alice Bergfall fra A/S Norske Shell.
Bergall er p? plass i Rotterdam, og f?lger utviklingen n?ye.
– Her i Rotterdam er stemningen til ? ta og f?le p?. Over 200 lag fra 27 land er til stede p? Shell Eco-marathon og de er utrolig fokuserte og spente n? som selve konkurransen er i gang. Disse studentene har kombinert kreativitet med avansert teknologi for ? kunne oppn? ekstrem energieffektivitet og det blir spennende ? se hvilke rekorder fra tidligere ?r som blir sl?tt og om det norske laget f?r pallplass.
En som ogs? er p? plass er Knut Aasland, professor og veileder ved NTNU. Han har v?rt p? Shell Eco-marathon i alle de sju ?rene NTNU har stilt lag.
– Jeg vil si at det norske laget har enn bedre sjanse i ?r enn noensinne og det er den nye bilen jeg virkelig er forh?pningsfull til. I ?r har laget fra NTNU v?rt veldig tidlig ute med ? f? ting p? plass og b?de den tekniske inspeksjonen samt pr?vekj?ringen har g?tt smertefritt. Tidligere ?r har det ofte dukket opp problemer under ?velseskj?ringen som vi har m?ttet bruke tid p? ? l?se. Det eneste problemet vi har hatt i ?r er dugging p? vinduet p? prototype-bilen. Laget har derfor satt inn nye vifter, har svamp tilgjengelig for sjaf?ren og innsiden av vinduene er smurt inn med tannkrem. Et av lagmedlemmene er dykker og dette skal visstnok fungere mot dugging p? dykkerbriller. I dag fikk vi en liten utfordring p? startstreken, men dette problemet b?r v?re fiksbart og jeg tror fortsatt vi har en god sjanse til ? hevde oss med begge bilene i konkurransen, sier Aasland.
Laget fra NTNU jobber i kveld p? spreng for ? l?se de tekniske problemene, og regner med ? stille til start i morgen.
– Shell Eco-marathon er en fantastisk og unik erfaring for studentene som er med. De f?r erfare et realistisk prosjekt med absolutte tidsfrister. De m? ogs? jobbe tverrfaglig og er n?dt til ? finne ut ting sammen. Slik l?rer de mye om teamarbeid og blir bedre forberedt p? ? jobbe i prosjekter i n?ringslivet. I tillegg er det selvsagt kjempeg?y ? v?re med, avslutter Aasland.
Shell Eco-marathon er en unik, global konkurranse som utfordrer studenter til ? presse grensene n?r det gjelder energieffektivitet p? veiene. Utfordringen krever innovative og smarte l?sninger, kreativitet og samarbeid. Prinsippet i Shell Eco-marathon er ? kj?re lengst mulig p? energi tilsvarende en liter bensin. Studentlagene designer og bygger motordrevne kj?ret?yer som skal kj?re lengst mulig med minst mulig energiforbruk; konkurransen har flere kategorier avhengig av kj?ret?y og drivstoff. Shell Eco-marathon, sammen med Shell Energy Lab og konferansen Powering Progress Together Forum, tiltrekker tusenvis av bes?kende hvert ?r, og skaper debatt rundt temaer som energi, milj? og mobilitet. Den 30. utgaven av Shell Eco-marathon Europe arranges i Rotterdam fra 15. til 18. mai. Over 3 000 studenter fra 27 land deltar i konkurransen.
?rets NTNU-team i Shell Eco-marathon best?r av Isak Nordal fra Flisa, Johannes Aalberg fra Oppdal, Lierni Imaz fra Spania, Marius Kyllo fra Malvik, Mats B?vre fra Sandefjord, H?kon Tr?mborg fra Tranby, Eirik Mo fra Seljord, Birgitte Litsheim Refsland fra Egersund, Espen Undheim fra Bryne, Vebj?rn R?ed Myklebust fra Volda, Kyle Lapointe fra Canada, Myselie Nguyen fra Trondheim, Polina Dobrovolskaia, Nasim Ghanizadeh fra Iran, Ola Bauck fra Oslo, ?rjan Brenne fra Skogn, Nikita Sinansky fra Russland og Katya Zhitkova fra Russland.

Shell har v?rt aktiv i Norge siden 1912. V?re virksomhetsaktiviteter inkluderer leting og produksjon av olje og gass (oppstr?m), og raffinering, salg og markedsf?ring av petroleumsprodukter (nedstr?m). V?rt hovedkontor ligger i Sola kommune utenfor Stavanger. Oppstr?msvirksomheten har ogs? kontorer i Kristiansund og Aukra, mens nedstr?msvirksomheten blir ledet fra Oslo.
V?re virksomheter i Norge
A/S Norske Shell er en betydelig akt?r i Norge, og er det st?rste internasjonale olje- og gasselskapet p? norsk sokkel. Shell er operat?r for oljefeltet Draugen og gassfeltet Ormen Lange i Norskehavet.

Shell har et nettverk p? om lag 420 biliststasjoner og er representert i alle landets fylker.
Totalt sysselsetter A/S Norske Shell rundt 1.100 personer.
Ansvarlig energi
Ansvarlig drift i samsvar med v?re kjerneverdier ?rlighet, integritet og respekt for mennesker, samt innsats for ? redusere milj?konsekvensene av v?r virksomhet, er avgj?rende for ? m?te den energiutfordringen verden st?r overfor, og sikre v?r suksess p? lang sikt.

Authors

Related posts

Top