Ditt navn p? Coca-Cola flasken ? i en butikk n?r deg

For f?rste gang inviterer Coca-Cola mennesker i Europa til ? komme sammen for ? Share a Coke, ved at den ikoniske logoen p? etiketten i sommer er byttet ut med vanlige personnavn.

I sommer inviterer Coca-Cola forbrukerne til ? komme sammen for ? Share a Coke med venner og familie, i en kampanje som handler om samhold og positivitet. N?r merkevaren n? innleder sin st?rste sommerkampanje noensinne, vil mennesker over hele Europa finne at den ikoniske logoen er fjernet fra etikettene p? flaskene. I stedet er den byttet ut med personnavn som er vanlige i de landene flaskene er til salgs.
I Norge plasseres flasker med de 150 mest popul?re navnene i butikkhyller over hele landet; flaskene vil ha navn som spenner fra Anne, og Alexander, til Vegard og Vilde. Navnene vil hovedsakelig v?re ? finne p? halvlitersflaskene med Coca-Cola og Coca-Cola Zero, i tillegg til flerpakninger med bokser og halvannenlitere der uttrykk som ?Gjengen?, ?Familien?, ?Venner? og lignende erstatter den kjente Coca-Cola logoen.
For dem som ikke kan finne navnet sitt p? noen av flaskene, er det verdt ? vite at ?Share a Coke? kampanjen ogs? er ? finne p? nett, p? www.shareacoke.no. Der kan man lage sin egen, digitale Coca-Cola flaske, som kan deles med venner. Det er ogs? mulig for publikum ? lage egne Coca-Cola og Coca-Cola zero med valgfrie navn, ved ? delta p? Coca-Cola sin sommerturné. Reiseruten til turnéen offentliggj?res p? kampanjens nettsted.
? Dette er f?rste gang noensinne vi har byttet ut den ikoniske Coca-Cola logoen p? pakningene. Det er fantastisk at vi n? har kunnet gj?re produktet mer personlig for dem som elsker merkevaren v?r mest ? forbrukerne v?re, sier Karen Huffman, markedsansvarlig for Coca-Cola i Norge.
? Vi ?nsker at folk skal komme sammen; som en del av det ?nsker vi at man skal kunne ha det morsomt med ? se etter navnene til venner og familie p? flaskene v?re, for s? ? kunne ta tiden til ? dele en Coca-Cola med dem, fortsetter Huffman.
Fakta om valg av navn til kampanjen:
Coca-Cola har tatt utgangspunkt i statistisk sentralbyr? (SSB) sin statistikk over de 150 mest popul?re navnene i Norge. Navnene er tatt ut fra hele befolkningen over hele landet. I tillegg har Coca-Cola valgt ? inkludere enkelte navn som er hyppig brukt i den norske befolkningen, men som likevel ikke n?r opp p? den offisielle navnestatistikken, for eksempel Ali og Mariam.

For at flest mulig blant publikum skal finne eget eller kjentes navn, har Coca-Cola ogs? inkludert generiske navn som ?Familien?, ?Kj?resten?, ?Venner?, ?Bhaia? (urdu for ?Bror?), ?Meri Jaan? (urdu for ?Min Kj?re?), ?Habibi? (arabisk for ?Kj?re?).

Av respekt for profeten Mohammad og de som eventuelt kunne f?le seg st?tt av at profetens navn blir brukt i en kommersiell kampanje, har Coca-Cola valgt ikke ? inkludere navnet Mohammad blant de navnene som ble inkludert i tillegg til de 75 mest popul?re guttenavnene.

Navnet Mohammad (ulike stavem?ter) er i f?lge SSB sin offisielle statistikk ikke p? listen over de 75 mest brukte guttenavnene i Norge (hele befolkningen p? landsbasis), selv om navnet n?dde h?yt opp p? listen for navn som ble gitt guttebabyer i 2012.

Av hensyn til varemerkebeskyttelse, er navn som ?Per? og ?Ida? utelatt fra listen, og av tekniske hensyn er i tillegg til navn med mer enn 10 tegn utelatt.

Publikum kan f? en oversikt over navnene p? kampanjens nettside www.shareacoke.no fra 7. mai.

Det finnes flere m?ter ? f? laget etiketter med valgfritt navn p?- enten gjennom www.shareacoke.no eller gjennom kampanjens sommerturné, der publikum f?r mulighet til ? lage valgfrie etiketter. Turnéens reiserute offentliggj?res 7. mai p? www.shareacoke.no

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Vibeke Hansen, assisterende direkt?r for eksternkommunikasjon, Coca-Cola Enterprises Norge AS
E-post: [email protected], Mobil: 99 01 33 49
Eller:
Stein R?mmerud, konserndirekt?r for kommunikasjon og samfunnskontakt,Coca-Cola Enterprises Norge AS
E-post: [email protected] , Mobil: 901 19 985

Om Coca-Cola Enterprises Norge
Oppskriften p? Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved ?rhundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola p? markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget p? L?renskog, like utenfor Oslo, markedsf?res og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, ogs? Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS har til sammen ca. 650 ansatte i Norge. Selskapet omsatte for ca 2,4 milliarder kroner i 2011 og solgte 290 millioner liter drikke her til lands.
Se www.coca-cola.no for mer informasjon eller v?r nettside om samfunnsansvar: http://cceansvar.no/

Authors

Related posts

Top