Dagligvarehandelens nyhetsvindu: Hverdagsmaten blir sunnere

Til uken kommer rundt 1000 nye varer inn i butikkhyllene v?re. Men det er ikke n?dvendigvis slik at det er de st?rste nyhetene som gir st?rst gevinst ? hvis vi tar folkehelsa som utgangspunkt.

17. februar er dagen nyhetene som dagligvareleverand?rene har jobbet med i uker og m?neder endelig m?ter kundene i butikk. Vi kan glede oss til en rekke spennende nyheter innen ferdigretter, nyutviklet bacon av h?y kvalitet, seigmenn i form av dyr, geitost p? tube. For ? nevne noe. Ogs? under merkelappen sunnhet og helse kommer det en rekke nyheter som sunnere mellomm?ltider, juice med melkesyrebakterier og rekesalat med yoghurt. Men kanskje er det ikke blant de st?rste nyhetene vi ser de viktigste endringene.

– Nyheter og innovasjon er selvf?lgelig viktig for ? s?rge for utvikling og innfri kundenes forventninger og ?nsker for det de spiser og drikker, sier NorgesGruppens fagsjef for sunnhet og ern?ring, Aina Marie Lien. – Men hvis vi tar folkehelsen som utgangspunkt, s? er det faktisk sm? endringer p? eksisterende produkter, og da s?rlig volumproduktene, som har st?rste effekt.

Reduksjon i saltinntaket er trukket frem av helsemyndighetene som et av de viktigste tiltakene for bedre helse i befolkningen. ? redusere saltniv?et i varer nordmenn allerede spiser mye av vil dermed kunne ha stor positiv effekt/betydning. ? ?ke andelen grove kornprodukter i kosten, p? bekostning av fint mel er et annet viktig kostholdsm?l av betydning for folkehelsen.

I ?rets nyhetsvindu finner vi flere eksempler p? forbedringer som er verdt ? applaudere, med folkehelsen i mente.

25 prosent mindre salt i kj?ttp?legg og p?lser
Gilde reduserer saltinnholdet i alt sitt kj?ttp?legg med 25 prosent. I tillegg er saltniv?et betydelig redusert i alle p?lser.
– N?r vi vet at NorgesGruppens butikker selger over 500 tonn kokt skinke, s? er det klart at en s?pass stor reduksjon vil ha effekt p? mengden salt som konsumeres p? norske frokostbord og matpakker. Sannsynligvis ogs? uten at de i det hele tatt merker det p? smaken, sier Aina Marie Lien.
First Price kneipp fra halvgrovt til grovt
? f? opp nordmenns totale inntak av grovt br?d p? bekostning av finere br?dsorter er et viktig helsetiltak. Forbedringer p? de br?dsortene nordmenn allerede spiser mye av f?r naturlig nok enda st?rre effekt. N?r NorgesGruppen n? ?ker grovhetsgraden p? First Price kneipp fra halvgrovt til grovt, og vi vet at dette er et av de mest solgte br?dene i NorgesGruppens butikker, s? er dette en endring som f?r betydning for mange.
– N?r vi ogs? vet at andelen grove og ekstra grove br?d har ?kt med 50 prosent i NorgesGruppens butikker det siste ?ret, s? viser dette totalt sett at vi er p? god vei i riktig retning. First Price kneippen vil bidra til at denne andelen blir enda h?yere.

Mer fisk og mindre salt i Fiskemannens produkter
Den siste tiden har vi sett en tydelig utvikling n?r det gjelder fiskeprodukter, i retning av og h?yere fiskeandel og mindre salt. Lofoten er en foregangsbedrift i s? m?te. NorgesGruppen er dermed i godt selskap n?r vi n? relanserer hele Fiskemannen-serien med mer fisk og mindre salt i alle produktene. Alle produktene har n? over 50 % fiskeandel (fiskeburgeren 80 % og fiskekarbonader 70 %), og saltniv?et er redusert med i snitt 40 prosent.
– Flere av fiskeproduktene har n? s? h?y andel fisk at det virkelig monner som fisk i kostholdet, sier Aina Marie Lien.
– Og n?r vi i tillegg vet at fiskekaker, fiskekarbonader og fiskeboller er en gjenganger p? middagsbordet hos sv?rt mange nordmenn, s? er dette veldig positive endringer til inntekt for folkehelsa ? og uten at forbrukerne trenger ? f?le at de f?r helse og kosthold tredd nedover hodet eller trenger ? endre middagsvanene sine.
Mer informasjon?
Kine S?yland, kommunikasjonssjef i NorgesGruppen ASA: 900 79 888
http://www.norgesgruppen.no/VI GIR DEG EN BEDRE HVERDAG

Authors

Related posts

Top