Aldri gjort det bedre innen servicehandel

Reitan Convenience er Europas nest st?rste akt?r i conveniencemarkedet, og kan se tilbake p? et rekord?r med historisk sterke resultater. I 2013 rundet selskapet 400 millioner i EBIT og n?rmer seg 900 millioner i EBITDA.

– Dette er meget sterke resultater, og det er klart at vi er forn?yde med en slik utvikling. Vi har tatt markedsandeler i Skandinavia, og hatt en veldig god utvikling i Finland og Baltikum. N? er det ikke lenge igjen til 500 millioner i EBIT og en milliard i EBITDA, og det synes vi selvf?lgelig er veldig morsomt, sier administrerende direkt?r i Reitan Convenience, Magnus Reitan.

St?rre konkurranse krever endring

Reitan Convenience opererer i dag i syv land i Norden og Baltikum, etter oppkj?pet av over 1.000 kiosker i Finland og Baltikum i fjor. Til tross for en positiv utvikling i 2013, merker selskapet at det europeiske servicehandelsmarkedet er utsatt for stadig st?rre konkurranse. Dette f?r kjedene i Reitan Convenience til ? tenke nytt.

– Convenience er en megatrend. Flere og flere i arbeid, folk p? farten, flere single og en travel hverdag for mange. Flere akt?rer satser derfor p? convenience. Det gjelder ikke bare tradisjonelle kiosker og bensinstasjoner, men ogs? cafeer, bakerier, dagligvaren, apoteker og til og med byggvaren. Vi redefinerer derfor innholdet i convenience-begrepet, sier Magnus Reitan
I alle syv land satser kjedene i Reitan Convenience stort innen kvalitet og utvalg i mat og drikke, og bygger om en rekke butikker med nye og oppgraderte konsepter og profiler. Nyetableringer p? gode og sentrale lokasjoner er ogs? en viktig del av selskapets satsning fremover.

Tar markedsandeler i Norge

Reitan Convenience i Norge, med kjedene Narvesen, 7-Eleven og Shell/7-Eleven, har ogs? hatt en positiv utvikling i ?ret som gikk. Kjedene hevder seg sterkt blant konkurrentene og tar markedsandeler. I f?lge selskapets egne beregninger var markedsandelen i 2013 den h?yeste noensinne.
– 2013 startet litt tregt, men utover v?ren og sommeren skj?t b?de omsetningen og kundeantallet fart igjen. Vi hadde en sterk avslutning p? ?ret, og vi er veldig forn?yde med resultatet. Vi er selvf?lgelig ogs? stolte og glade over at vi fortsetter ? ta markedsandeler, selv om markedet blir stadig t?ffere, sier administrerende direkt?r i Reitan Convenience Norge, Mariette Kristenson.

Sunne alternativer vokser mest

I ?ret som gikk kan Reitan Convenience i Norge ogs? vise til en eksplosjonsartet vekst i salget av sunnere produkter og m?ltidsalternativer. Friske salater ?kte med hele 86 prosent, og sunnere varianter av yoghurt og wraps ?kte med henholdsvis 40 og 30 prosent. Andre store vekstkategorier var gavekort med 20 prosent vekst, og b?ker med 10 prosent vekst.
De endelige ?rsresultatene for Reitangruppen, med forretningsomr?dene REMA 1000, Reitan Convenience, Uno-X og Reitan Eiendom, legges frem i slutten av mars.

Reitangruppen best?r av fire forretningsomr?der:
REMA 1000, Reitan Convenience, Reitan Eiendom og Uno-X Gruppen. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld og en eierandel p? 15,6 prosent i
Axfood. Reitangruppens hovedkontor er p? Lade Gaard i Trondheim, som er
Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan
Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i
Trondheim. Uno-X er basert i Oslo/K?benhavn.

Reitangruppens visjon er ? bli kjent som Skandinavias mest verdidrevne selskap.
Reitangruppen omsatte i 2012 (inkl. franchiseomsetning) for 72 milliarder
kroner, sysselsetter 34.000 mennesker i Skandinavia og Baltikum, og er med
dette blant Norges ti st?rste selskap.

Authors

Related posts

Top